De nieuwe mantra: Data
Zodra je als organisatie een passend antwoord op de WHY vraag van Simon Simek hebt gevonden komt de volgende mantra aan bod: DATA. Of beter, data gedreven werken. Inmiddels is dit voor veel organisaties een existentieel onderwerp. Data architecten ontwerpen landschappen met data (science) platformen, data lakes, data hubs en richten Master Data Management in. Data scientists weten met kunstmatige intelligentie terra bites aan data te vertalen naar nieuwe inzichten. Process Mining en Digital Twins laten je begrijpen hoe processen nu echt in elkaar zitten en hoe je ‘what if’ voorspellingen kunt doen. Self assessments bieden in de bekende 5 schalen houvast om de volwassenheid van je organisatie in het werken met data te bepalen. En er is al een aardig aanbod om op hbo- en master niveau opleidingen te volgen. Voor ondersteunende tooling is er een breed scala op de markt, met als kenmerk dat je op het moment van aanschaf al weer achter loopt.
De nieuwe mantra: Data
De toppers in data gedreven werken zijn de Tech giganten Amazon, Facebook en Google. Apple en Microsoft zullen aardig in de buurt komen. Zodra Amazon een markt betreedt gaat het die markt domineren. De aankondiging dat deze webwinkel naar Nederland komt doet Bol.com, Wehkamp en vele andere retailers huiveren. Facebook is smaakmaker in het creëren van bubbels en doorkruist met klik-graag nepnieuws ons democratisch bestel. Google is inmiddels met moederholding Alphabet al veel meer dan de ultieme zoekmachine die antwoord geeft op vrijwel al onze vragen. De beurswaarde van de Tech giganten is dusdanig dat hun vermogen om andere bedrijven over te nemen en in innovatie te investeren niet bij te benen is. De Chinese omnivoren en semi staat gedreven Alibaba en Tencent vormen nog weer een aparte klasse in de ranglijst van data gedreven Tech giganten.
”De kunst is zoveel mogelijk te kunnen profiteren van wat die Tech giganten voor zichzelf bedacht hebben.”
Met deze voorbeelden is het dan de vraag hoe zelf zo’n topper te worden, of in elk geval daar in de buurt te komen. En hoe zinvol is het om als organisatie zoveel denkwerk en kapitaal in data gedreven werken te steken. Qua financiering is de stap van zelf investeren in tooling (Capex) naar betalen voor wat je gebruikt zoals cloud (Opex) hier randvoorwaardelijk om het überhaupt uit te houden. De kunst is zoveel mogelijk te kunnen profiteren van wat die Tech giganten voor zichzelf bedacht hebben.
Mijn primaire requirements? Vergelijkbaar met de Tech giganten maximaal data gedreven kunnen werken en maximaal van alle technologische ontwikkelingen kunnen profiteren zonder daar iedere keer over te hoeven nadenken. Oh ja, recht doen aan de Europese publieke waarden heeft mijn voorkeur boven de commerciële ideologie uit Amerika en zeker boven de staatsgeleide ideologie van China. Bij welke relatiemanager kan ik terecht?
Whitepaper digital hero
In een wereld die voortdurend digitaliseert en evolueert, is het essentieel om de juiste digital hero aan boord te hebben. Maar wat maakt een goede digital hero? Deze whitepaper biedt de antwoorden die je nodig hebt.