De Employee Journey van talent
Professionele en gemotiveerde medewerkers dragen bij aan het succes van de organisatie. Veel organisaties hebben moeite om nieuw talent aan te trekken. In dit artikel gaan wij dieper in op de Employee Journey. In het begin van dit jaar zagen we het aantal openstaande vacatures flink dalen door de coronacrisis, maar sinds mei 2020 is er weer sprake van een lichte stijging. Zo is er al een aantal jaar een groot tekort aan technisch talent binnen bijvoorbeeld de energiesector en is er een grote vraag naar kundig IT-personeel. Onder werkgevers heerst dan ook een grote concurrentiestrijd om de juiste talenten aan te trekken en te behouden. Is jouw organisatie in staat is om de concurrentie voor te blijven?
Wat is de Employee Journey?
De Employee Journey bestaat uit alle ervaringen die een medewerker heeft met een organisatie. Vanaf het eerste contactmoment en indiensttreding tot na het vertrek. Het is belangrijk dat je als organisatie al deze ervaringen en contactmomenten in kaart brengt. Hierdoor krijg je inzicht in de complete Employee Journey en kun je uitzoeken waar jouw kracht zit, valkuilen liggen en welke verbeterpunten er zijn.
De perfecte invulling van de employee journey is een proces onderhevig aan verschillende factoren en vernieuwingen. In elke Employee Journey zien we in ieder geval de volgende fases terug:
- Informeren & solliciteren
- Werken bij de organisatie
Whitepaper future of work
Onze whitepaper biedt waardevolle inzichten in wat er op ons afkomt in de wereld van werk. Of je nu een HR-manager bent die op zoek is naar nieuw talent, een bedrijfseigenaar die zich afvraagt wat de toekomst voor jouw onderneming in petto heeft, of een professional die zijn of haar carrière naar een hoger niveau wil tillen, deze whitepaper is voor jou!
Informeren & solliciteren
In deze fase is het belangrijk dat je als organisatie laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Bouw dan ook aan een sterk werkgeversmerk dat gaat helpen om het juiste talent aan te trekken. Schets een aantrekkelijk, maar bovenal eerlijk beeld van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Wees consistent zichtbaar en zet je eigen medewerkers in als ambassadeur.
Als nieuw talent besluit te solliciteren, is het essentieel dat je dit verlangen vasthoudt en versterkt. Alle contactmomenten, zoals de sollicitatie, uitnodiging voor een gesprek en het afwijzen of aannemen kun je als organisatie positief beïnvloeden. Dit verkleint de kans op afhaken tijdens het solliciteren. Tevens zal de kandidaat met een goed gevoel terugkijken op het gehele proces, ook bij afwijzing.
Werken bij de organisatie
Als een talent eenmaal aan boord is bij jouw organisatie, dan is het belangrijk dat deze in zijn of haar keuze wordt bevestigd. Verschillende factoren bepalen of een medewerker gelukkig is. Als een medewerker zich thuis voelt binnen de cultuur van een organisatie is deze vaak bereid om elke dag het beste van zichzelf te geven. Er bestaan een aantal cruciale momenten waarop iemand kan besluiten om te vertrekken of juist de carrière te vervolgen. Als je deze momenten op de juiste manier invult zal je de employee journey positief beïnvloeden. Besteed je hier als organisatie onvoldoende aandacht aan, dan bestaat er de kans dat de recruiter van de concurrentie jouw nieuwe talent van je afneemt.
Zo is een cruciaal moment bijvoorbeeld de onboarding. De eerste 100 dagen (onboarding) bij een nieuwe werkgever is de kans om nieuw talent mee te nemen in het verhaal van de organisatie. Wie zijn we, waar staan en gaan we voor? Een effectief programma wat betreft onboarding laat nieuwe medewerkers interactief en gefaseerd kennismaken met de organisatie. Met de juiste informatie en tools zorg je ervoor dat medewerkers betrokken raken en zo snel mogelijk business value kunnen creëren.
Whitepaper digital hero
In een wereld die voortdurend digitaliseert en evolueert, is het essentieel om de juiste digital hero aan boord te hebben. Maar wat maakt een goede digital hero? Deze whitepaper biedt de antwoorden die je nodig hebt.
De Employee Journey heeft geen einde
De juiste Employee Journey houdt nooit op. Behoeften van nieuw en huidig talent veranderen continu. Investeren in de Employee Journey is dan ook iets voor de lange termijn. Steek jij als organisatie tijd en aandacht in jouw Employee Journey, dan haal je zowel nu als in de toekomst alles uit het meest waardevolle asset van je bedrijf: jouw talent!