Publicaties
Een gratis bron van kennis voor u.
De specialisten van Future XL zijn veelgevraagd sprekers op congressen, op radio en internet, maar publiceert ook zelf via o.a. blogs en boeken.
It’s all in the data, deel 4
De vierde opname in deze reeks over digitale transformatie gaat over de IT-transitie. Want dat is hoe veel bedrijven het zien.
Pensioenfondsen en hun beleggingsbeleid; een vertrouwensbreuk of – kans?
Patronen van verantwoordelijkheid is de titel van een boek van Henk van Luijck, voormalig hoogleraar Nijenrode, over bedrijfsethiek en corporate governance. Daarin onderscheidt hij twee benaderingen voor deze thema’s; een compliance strategie en een integriteitsstrategie.
Het zit allemaal in de data, deel 3
In de derde video in de serie digitale transformatie hebben we het over wet- en regelgeving. De AVG en AVG zijn aanjagers voor digitale transformatie.
It’s all in the data, deel 2
In de tweede video in deze serie richten we ons op de financiële aspecten van digitale transformatie. Het doel is immers om waarde te creëren. Maar als je het niet goed toepast, vernietigt het eerder waarde.
It’s all in the data, stupid!
Denise Pellinkhof interviewt Ken van Ierlant. Hij is directeur van FutureXL, heeft 45 jaar ervaring in digitale transformatie en is de auteur van het boek ‘Data – waarde – creatie: hoe geld verdienen in het digitale tijdperk’.
De bouwstenen van digitale transformatie
In 2017 gaf het IDC via een onderzoek aan dat elk bedrijf te maken zou krijgen met digitale disruptie. (“Word een data-thriver: realiseer datagedreven digitale transformatie”, nov 2017) 2017). En dat het effect op veel bedrijven groot zou zijn.
Hoe start je digitale transformatie?
FutureXL leidt de digitale transformatieprojecten. Vanuit een ecosysteem worden alle benodigde disciplines samengebracht. Door operationele bedrijfsprocessen en technologie optimaal op elkaar af te stemmen, ontstaat een superefficiënt operationeel model.
Digitale transformatie 4.0
Digitale Transformatie 4.0 zegt het eigenlijk zelf: het gaat hier niet om een incrementele transformatie, maar om een stapsgewijze verandering, gericht op disruptie en exponentiële waardecreatie door DATA in te zetten om de continuïteit van de organisatie te waarborgen.
Data als het nieuwe goud, valse profeten in een innovatietheater en lippenstift op een varken
In zijn nieuwe boek Data-Value-Creatie, geld verdienen in het digitale tijdperk, slaat Ken van Ierlant met een enorme mokerslag de IT-infrastructuur van organisaties in Nederland kapot.
Van applicatiegericht naar datagericht
Wat tegenwoordig digitalisering wordt genoemd, is in feite niets meer of minder dan het automatiseren van niet-geautomatiseerde processen in de front-end.
Strategische digitalisering nu!
De jaren 2020 zullen in veel opzichten een reprise van de jaren 1920 zijn. Er komt een enorme, door technologie aangestuurde innovatiegolf onze kant op.
Digitale transformatie werkt niet zonder een holistische benadering
Hoewel COVID-19 bij veel bedrijven de omzet enorm onder druk zet, heeft dit virus ook positieve kanten. Bedrijven worden gedwongen hun huidige verdienmodel en organisatiestructuur kritisch te evalueren. t
Time-to-Market: hoe Flow Traders de concurrentie verslaan
Als het gaat om daghandel op de aandelenmarkt, kan elke seconde het verschil zijn tussen een enorme winst en een enorm verlies. Zeker als het gaat om High Frequency Trading waar elke milliseconde van enorm belang is.
Tesla’s geheim. Ook jouw organisatie kan dit!
Tesla is de afgelopen maanden een van de meest besproken bedrijven geweest. Waar het bedrijf de laatste jaren vooral in het nieuws was omdat de balanswaarde enorm onder druk stond.
Datagedreven Formule 1 is een voorbeeld voor organisaties
Realtime beslissingen nemen met een datacentrisch platform is de enige manier om te winnen! (Verlaag de kosten, verhoog de cashflow)
Zie ICT als verdienmodel, niet als kostenpost
De financiële impact van digitale technologieën wordt schromelijk onderschat, aldus Ken van Ierlant, digital thought leader en directeur bij FutureXL. “We lijken een nieuwe realiteit niet zo gemakkelijk te accepteren.”
Digitale transformatie, maar dan echt
In 2022 zie je veel organisaties gebruik maken van geavanceerde digitale technieken. Sommigen zien zelfs een kans om een groot deel van hun processen volledig te digitaliseren. Maar is dit ook digitale transformatie? Niet noodzakelijk.
Koppel slechte gegevens en het mislukken van digitale transformatie
Bij een pizza is de generieke bodem net zo belangrijk als de verschillende vullingen erop. Een slechte bodem bederft tenslotte elke pizza, hoe goed en smakelijk de inhoud ook is. Hetzelfde geldt voor data en applicaties
De nieuwe mantra: gegevens
Zodra jij als organisatie een passend antwoord hebt gevonden op de WAAROM-vraag van Simon Simek, komt de volgende mantra aan bod: DATA. Of beter nog, datagedreven werken. Dit is nu een existentieel onderwerp voor veel organisaties.
Cultuurhacks voor succesvolle digitale transformatie
We staan momenteel aan de vooravond van een revolutie waarin nieuwe regels ontstaan en de samenleving en organisaties opnieuw worden ingericht. De wereldwijde snelle technologische ontwikkelingen vormen de basis van deze revolutie.