BLOG

Datagedreven Formule 1 is een voorbeeld voor organisaties

Realtime beslissingen nemen met een datacentrisch platform is de enige manier om te winnen! (Verlaag de kosten, verhoog de cashflow)

Beslissers

Volgens onderzoek van Forrester staat 79% van alle bedrijfsleiders en andere besluitvormers (meer dan ooit!) onder druk om hoge groeidoelstellingen te behalen. Wanneer organisaties naar de Formule 1 kijken, zien ze dat winnen alleen kan worden bereikt door een datacentrisch platform te gebruiken!

Formule 1 is het voorbeeld waarbij data wordt gebruikt om tot resultaten te komen. Zo wist Max Verstappen de Grand Prix op Silverstone in Engeland te winnen door een andere strategie te kiezen dan concurrent Mercedes. De keuze om op harde banden te rijden terwijl Mercedes op zachte banden reed pakte heel goed uit. Hoe gebruikt Red Bull de inkomende data?

Tijdens de Spaanse Grand Prix deed zich een incident voor waarbij gegevens en menselijke interpretatie tegen elkaar werden afgewogen, maar de gegevens werden gebruikt om tactieken te bepalen. Max Verstappen gaf tijdens de race aan dat hij nieuwe banden nodig had, maar de data gaven een ander signaal.

Ingenieur: “Dat is toenemende wind in de rug door bocht zeven, entry to exit.”
Max: “Staartwind maakt me niet uit, alleen banden.”

Teambaas Christian Horner zei na afloop dat Verstappen niet weet wat er achter de schermen wordt uitgerekend. “Hij heeft niet het hele plaatje, wat de strategen wel hebben. Hij is ambitieus en wil pushen. Maar je hoort ook dat zijn engineer heel duidelijk met hem is over wat zijn job is.”

Data is key, datacentrisch een must!

Strategische (om nog maar te zwijgen van operationele) besluitvorming en data gaan hand in hand. Door data centraal te stellen in alles wat organisaties doen, zullen de operationele snelheid en efficiëntie, en uiteindelijk de klantervaring, verbeteren. Dit kan alleen als men opereert vanuit een data cerical platform.

De Formule 1 heeft ervoor gekozen om zijn cloudtransformatie te versnellen door zijn IT-infrastructuur te verplaatsen van on-premise datacenters naar AWS (Amazon’s Cloud Service). Door gebruik te maken van de machine learning- en data-analysediensten van AWS, worden racestrategieën, datavolgsystemen en digitale uitzendingen verbeterd met een factor 10.

Machine learning ondersteunt de analyse van data, maar dat kan alleen door te werken vanuit een datacentrisch platform. Dit is enorm belangrijk om realtime beslissingen te kunnen nemen. Tijdens elke race wordt 3 GB aan data gegenereerd door 120 sensoren op elke auto en worden er elke seconde 1.500 datapunten aangemaakt.

De datawetenschappers van de Formule 1 gebruiken deep-learningmodellen (met 65 jaar historische racegegevens) om kritieke raceprestatiestatistieken te extraheren, racevoorspellingen te doen en fans inzicht te geven in de beslissingen en strategieën van teams en coureurs in een fractie van een seconde.

“Voor onze behoeften presteert AWS beter dan alle andere cloudproviders op het gebied van snelheid, schaalbaarheid, betrouwbaarheid, wereldwijd bereik, partnergemeenschap en de breedte en diepte van beschikbare cloudservices”, zegt Pete Samara, Formule 1-directeur innovatie en digitale technologie. Door gebruik te maken van de machine learning-services van AWS, kunnen we deze krachtige inzichten en voorspellingen in realtime aan fans leveren. We zijn ook verheugd dat de Formula 1 Motorsports-divisie high-performance computing-workloads zal uitvoeren in een schaalbare omgeving op AWS. Dit zal het aantal en de kwaliteit van simulaties die ons aerodynamische team kan uitvoeren aanzienlijk verhogen terwijl we werken aan de ontwikkeling van de nieuwe auto-ontwerpregels voor de Formule 1.”

Digitale transformatie 4.0 om te winnen in het bedrijfsleven

Data en de inzichten die daaruit kunnen worden gehaald, maken het verschil tussen organisaties die winnen en organisaties die falen. Organisaties hebben niet langer de mogelijkheid om vast te houden aan verouderde legacy-systemen. Dankzij de pandemie moet de digitale transformatie zelfs worden versneld. Maar wat houdt Digitale Transformatie 4.0 in en waarom is het meer dan overstappen naar een Cloud systeem?

Datacentrisme gaat veel verder dan alleen de IT-omgeving. Het is verweven door de hele organisatie, dus holistisch. Digitale Transformatie 4.0 transformeert de organisatie vanuit 5 invalshoeken:

  1. Digitale strategie
  2. Bestuur, risico en naleving
  3. Bedrijfs- en IT-bedrijfsmodel
  4. Re-engineering van de balans
  5. Gedragsverandering

De digitale transformatie 4.0 brengt organisaties door middel van onboarding van opkomende technologieën. Dit vermindert niet-authentieke toepassingen met 85%, vermindert overtollige gegevens met 88%, verlaagt de operationele kosten en verhoogt de cashflow en inkomsten. Daarnaast wordt de organisatie AVG-compliant en worden de mensen meegenomen in deze verandering.

Laten we beginnen

Begin met het creëren van meer waarde door data in uw organisatie te gebruiken met onze begeleiding

Vergelijkbare berichten